Małopolska Rada ds. Polityki Senioralnej została powołana Uchwałą Nr 1614/2013 ZARZĄDU WOJEWÓDZTWA MAŁOPOLSKIEGO z dnia 31 grudnia 2013 roku w sprawie powołania Małopolskiej Rady ds. Polityki Senioralnej. Powołanie rady senioralnej na szczeblu wojewódzkim było pierwszą taką inicjatywą w kraju. Małopolska Rada ds. Polityki Senioralnej I kadencji działała przez okres 4 lat, kadencja upłynęła z dniem 31.12.2017 r.
Małopolska Rada ds. Polityki Senioralnej, jest organem opiniująco-doradczym i inicjatywnym Zarządu Województwa Małopolskiego w obszarze problematyki osób starszych oraz solidarności międzypokoleniowej, powołanym w celu wzmocnienia i rozwoju regionalnej polityki senioralnej, reprezentacji interesów osób starszych i ich aktywizacji w regionie.
Na podstawie uchwały nr 1871/19 z dnia 15 października 2019 r. Zarządu Województwa Małopolskiego zmieniono Regulamin Małopolskiej Rady ds. Polityki Senioralnej poprzez określenie jej składu w następujący sposób:
„Rada liczy maksymalnie 26 członków.”
§ 3 ust. 2 Regulaminu, otrzymuje brzmienie:
„W skład Rady wchodzą:
1) Przedstawiciel Zarządu Województwa Małopolskiego, pełniący funkcję Przewodniczącego Rady,
2) Przedstawiciel Komisji Polityki Prorodzinnej i Społecznej Sejmiku Województwa Małopolskiego,
3) Dyrektor Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej w Krakowie,
4) Przedstawiciel Departamentu Rodziny, Zdrowia i Spraw Społecznych Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego
5) Przedstawiciel Departamentu Zrównoważonego Rozwoju Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego,
6) maksymalnie 4 przedstawicieli Uniwersytetów Trzeciego Wieku z województwa małopolskiego przedstawianych przez Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Krakowie,
7) maksymalnie 2 przedstawicieli środowiska naukowego województwa małopolskiego, przedstawianych przez Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Krakowie,
8) maksymalnie 5 przedstawicieli organizacji podejmujących działania na rzecz seniorów przedstawianych przez Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Krakowie,
9) maksymalnie 5 przedstawicieli gminnych rad seniorów przedstawianych przez Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Krakowie,
10) Konsultant Wojewódzki w dziedzinie Geriatrii,
11) maksymalnie 2 przedstawicieli Ogólnopolskiego Porozumienia o Współpracy Rad Seniorów z Małopolski,
12) maksymalnie 2 przedstawicieli jednostek samorządu terytorialnego przedstawianych przez Forum Wójtów, Burmistrzów i Prezydentów Małopolski.”
Przewodniczącym Rady jest Pan Łukasz Smółka - Wicemarszałek Województwa Małopolskiego.
Skład osobowy II kadencji Rady został zatwierdzony Zarządzeniem Nr 40/2018 Marszałka Województwa Małopolskiego z dnia 9.05.2018 r. w sprawie powołania składu osobowego Małopolskiej Rady ds. Polityki Senioralnej zmienione Zarządzeniem Nr 6/2019 Marszałka województwa Małopolskiego z dnia 15 stycznia 2019 r. oraz Zarządzeniem Nr 128/2020 Marszałka Województwa Małopolskiego z dnia 25 listopada 2020 roku
Szczegółowy zakres pracy Rady określa regulamin.
Do zadań Rady należy w szczególności:
- współtworzenie głównych kierunków polityki senioralnej w województwie małopolskim, z uwzględnieniem dokumentów o charakterze strategicznym i wdrożeniowym, w szczególności Srebrna Gospodarka w Małopolsce. Program działań. oraz Srebrna gospodarka szansą dla Małopolski,
- wspieranie rozwoju i aktywizacja środowisk działających na rzecz osób starszych (organizacji senioralnych i eksperckich, instytucji publicznych, uniwersytetów trzeciego wieku, organizacji pozarządowych), w celu zwiększenia efektywności ich działań,
- współpraca z ww. instytucjami i organizacjami oraz innymi podmiotami podejmowana w interesie osób starszych,
- tworzenie płaszczyzny wymiany doświadczeń i dobrych praktyk w obszarze polityki senioralnej,
- inicjowanie, wypracowywanie i opiniowanie propozycji rozwiązań na rzecz środowiska seniorów oraz wymiany i komunikacji międzypokoleniowej województwa małopolskiego,
- współpraca przy otwartych konkursach ofert na realizację zadań publicznych Województwa Małopolskiego oraz innych przedsięwzięć realizowanych przez Województwo Małopolskie na rzecz seniorów.
Udział w Małopolskiej Radzie do Spraw Polityki Senioralnej ma charakter społeczny. Członkom Rady przysługuje prawo do uzyskania zwrotu kosztów przejazdu poniesionych w związku z udziałem w posiedzeniach Rady. Zasady zwrotu kosztów przejazdu zostały określone zarządzeniem Marszałka Województwa Małopolskiego nr 28/2017 z dnia 23 marca 2017 roku w sprawie zasad zwrotu kosztów przejazdu Członków Małopolskiej Rady ds. Polityki Senioralnej.
Działalność Małopolskiej Rady ds. Polityki Senioralnej I kadencji
Na posiedzeniach Rady podjęto takie cenne inicjatywy, jak:
- uchwała popierająca ideę tworzenia Gminnych Rad Seniorów przekazana do jednostek samorządu terytorialnego,
- badanie (przeprowadzone we wszystkich małopolskich gminach), którego celem była diagnoza funkcjonowania Gminnych Rad Seniorów w Małopolsce oraz możliwości powstania kolejnych, >>>Raport z badania GRS
- rozpowszechnienie w Małopolsce informacji na temat programów profilaktycznych dostępnych dla seniorów.
Utworzenie Małopolskiej Rady ds. Polityki Senioralnej jest spójne z działaniami podejmowanymi na szczeblu regionalnym i centralnym.