„Zobacz, zawsze jest racjonalne rozwiązanie,
ale nie zawsze potrafisz je dostrzec…”
(Iwona Meysztowicz-Dudziak
– mediator rówieśnik)
„Mediacje rówieśnicze jako metoda wychowawcza w placówce opiekuńczo-wychowawczej”
Projekt realizowany jest w palcówkach opiekuńczo - wychowawczych województwa małopolskiego od 2009 roku.
Do tej pory został wdrożony w 15 placówkach, wzięło w nim udział 33 wychowawców i 114 wychowanków:
- Specjalistyczna Placówka Opiekuńczo-Wychowawcza "Parkowa" w Krakowie,
- Zespól Placówek Opiekuńczo-Wychowawczych nr 1 w Krakowie,
- Dom Dziecka Św. Ludwiki w Krakowie,
- Młodzieżowa Grupa Usamodzielniania "Alfa" w Krakowie (Stowarzyszenie "Siemacha"),
- Młodzieżowa Grupa Usamodzielniania "Delta" w Kłaju (Stowarzyszenie "Siemacha"),
- Dom Dziecka nr 7 w Krakowie,
- Placówka Opiekuńczo-Wychowawcza "Przyjazny Dom" (COPOW w Tarnowie),
- Placówka Opiekuńczo-Wychowawcza "Słoneczny Dom" (COPOW w Tarnowie),
- Placówka Opiekuńczo-Wychowawcza im. Janusza Korczaka (COPOW w Tarnowie),
- Placówka Opiekuńczo-Wychowawcza Pogotowie Opiekuńcze (COPOW w Tarnowie),
- Powiatowy Ośrodek Wsparcia Dziecka i Rodziny w Chrzanowie,
- Placówka Opiekuńczo-Wychowawcza w Kętach,
- Dom Dziecka im. Kornela Makuszyńskiego w Oświęcimiu,
- Socjalizacyjna Placówka Opiekuńczo-Wychowawcza w Krakowie, ul. Źródlana 17,
- Socjalizacyjna Placówka Opiekuńczo-Wychowawcza w Krakowie, ul. Kąpielowa 41,
Link do relacji w TVK z rozpoczęcia projektu "Mediacje Rówieśnicze" w roku 2014.
Mediacja - jest procesem rozwiązywania sporu lub konfliktu, którego celem jest osiągnięcie porozumienia oraz poprawa relacji przy pomocy mediatora.
Mediator – jest to bezstronna osoba trzecia, która pomaga rozważyć wszelkie możliwe rozwiązania, negocjować je w warunkach współpracy oraz szukać takiego porozumienia, które będzie satysfakcjonujące dla obydwu stron.
Mediacja rówieśnicza – jest metodą rozwiązywania konfliktów wśród dzieci i młodzieży na terenie szkoły, placówki opiekuńczo-wychowawczej lub resocjalizacyjnej, w obecności mediatora rówieśnika.
Cele szczegółowe projektu:
- przejęcie odpowiedzialności wychowanków za własne postępowanie;
- kształtowanie postaw moralnych;
- kształtowanie postawy tolerancji;
- kształtowanie systemu wartości;
- rozwijanie umiejętności komunikacji;
- rozwijanie umiejętności rozwiązywania konfliktów.
Przykładowe sprawy do mediacji rówieśniczej:
- przezywanie rówieśników ze względu na ich wygląd, ubranie, pochodzenie czy zachowanie;
- obrażanie członków rodziny rówieśników;
- formy molestowania seksualnego tj. wyśmiewanie wyglądu dziewcząt i tego jak się rozwijają, obraźliwe napisy na tablicy czy ścianach;
- kradzieże i chowanie cudzych przedmiotów;
- wyśmiewanie się np. za błędy popełnione na lekcjach;
- odrzucanie tj. nie dopuszczanie do zabawy w grupie;
- bójki, kłótnie i inne nieporozumienia miedzy rówieśnikami.
Etapy wdrażania projektu:
- prezentacja metody i założeń projektu „Mediacji rówieśniczych” oraz uzyskanie zgody na jego wprowadzenie od Dyrektora placówki;
- prezentacja metody i założeń projektu „Mediacji rówieśniczych” oraz uzyskanie zgody na jego wprowadzenie od Grona Pedagogicznego;
- wybór osób odpowiedzialnych za prowadzenie projektu w placówce - opiekunów mediatorów rówieśników;
- prezentacja metody i założeń projektu „Mediacji rówieśniczych” wychowankom;
- wybór mediatorów rówieśników - osób godnych zaufania, wzorów do naśladowania, pozytywnych autorytetów;
- szkolenie dla opiekunów oraz mediatorów rówieśników nt. zasad prowadzenia mediacji, zadań mediatora, technik wykorzystywanych w mediacji. - ok. 40 godz. szkoleniowych;
- wprowadzenie metody mediacji rówieśniczych , jako metody wychowawczej w placówce;
- superwizja pracy opiekunów oraz mediatorów rówieśników.
Oczekiwane rezultaty wdrożenia projektu :
- Wprowadzenie do pracy z wychowankami metody mediacji rówieśniczej.
- Rozwiniecie umiejętności wychowanków w zakresie rozwiązywania konfliktów
- Rozwiniecie umiejętności komunikacji.
- Kształtowanie postawy tolerancji i sytemu wartości wychowanków.
Zachęcamy placówki opiekuńczo-wychowawcze do wdrażania metody mediacji rówieśniczych. Informacje można uzyskać zwracając się do działu polityki społecznej ROPS w Krakowie.