NA CZYM POLEGA ROZWIĄZANIE
TELEASYSTENT to aplikacja na smartfon, przy pomocy której asystent/ osoba wspierająca może udzielać zdalnego wsparcia będącego połączeniem wideo rozmowy z nawigacją ,,na żywo” w terenie. Realizacja wsparcia odbywa się w czasie rzeczywistym a wykorzystane narzędzie zawiera się w nurcie aplikacji, które mają za zadanie wspierać osoby zależne, a także ich opiekunów w codziennym funkcjonowaniu.
Aplikacja ,,Teleasystent” powstała jako suma doświadczeń asystenta osobistego osoby niepełnosprawnej i osoby niewidomej, która była objęta tradycyjnym wsparciem. W wyniku kilkumiesięcznej współpracy okazało się, że dzięki możliwościom jakie daje dzisiejsza technologia, wiele problemów tej grupy osób można rozwiązać zdalnie. Ważne jest dostosowanie programów i aplikacji do rzeczywistych potrzeb osób niewidomych.
Telewsparcie odbywa się dzięki wykorzystaniu kamery telefonu (kamera tylna lub przednia jeśli matryca aparatu jest wysokopikselowa – prezentuje obraz w satysfakcjonującej jakości). Ze względu na cechy indywidualne związane z poruszaniem się osoby z dysfunkcją wzroku zaproponowano wykorzystanie opaski dotychczas wykorzystywanej przez biegaczy podczas treningu.
WSPARCIE W 3 OBSZARACH:
CITY TIME - wsparcie w poruszaniu się w przestrzeni publicznej, wsparcie w kontaktach z instytucjami;
HOME TIME - wsparcie w czynnościach domowych - w tym wsparcie w rozwiązywaniu problemów w poszczególnych miejscach: kuchnia, łazienka;
SPECJAL TIME - wsparcie charakterystyczne dla danej osoby określone na podstawie diagnozy potrzeb. Może to być czynność związana z zainteresowaniami uczestnika lub wsparcie incydentalne dotyczące na przykład opieki nad dzieckiem.
Częścią aplikacji jest kalendarz spotkań i „platforma” wymiany informacji pomiędzy użytkownikami – zarówno osobami niewidzącymi, jak i asystentami. Pozwala to na wcześniejsze zgłoszenie potrzeby asysty i zapewnienie sobie wsparcia w konkretnym momencie dnia. Umożliwia też zgłoszenie nagłej, nieprzewidzianej sytuacji na którą zareaguje jeden z asystentów w „sieci” wsparcia.
KTO MOŻE SKORZYSTAĆ Z ROZWIĄZANIA
Rozwiązanie skierowane jest do OSÓB NIEWIDZĄCYCH i OSÓB NIEDOWIDZĄCYCH.
KTO MOŻE ZASTOSOWAĆ ROZWIĄZANIE
Z rozwiązania mogą skorzystać instytucje, organizacje pozarządowe i podmioty współpracujące z osobami niewidzącymi i słabowidzącymi (potencjalnie również podmioty wspierające osoby z innymi rodzajami niepełnosprawności).
INNOWATOR
Chrześcijańskie Stowarzyszenie Osób Niepełnosprawnych, Ich Rodzin i Przyjaciół OGNISKO
- Andrzej Wolski
- Marcin Szczypczyk
- Konrad Rachwalik
Kontakt do innowatora: biuro@ognisko.org.pl
SZCZEGÓŁOWY MODEL TELEASYSTENTA
WYTYCZNE DO KORZYSTANIA Z APLIKACJI
KOD ŹRÓDŁOWY APLIKACJI udostępniamy w ramach otwartej licencji. Osoby zainteresowane prosimy o zgłoszenie na adres e-mail: drojek@rops.krakow.pl