Maraton Innowacji już za nami - czas na krótkie podsumowanie !
W warsztatach, które odbyły się w dniach 25-26 lutego 2021 r. wzięło udział 8 zespołów, w tym 2 z nich zostały uformowane ze z indywidualnych zgłoszeń. Wydarzenie zostało przeprowadzone za pośrednictwem platformy ZOOM, natomiast praca wsparta została dodatkowymi narzędziami (np. Jamboard), które stymulowały aktywność i zaangażowanie Uczestników.
Ponieważ Maraton Innowacji został przeprowadzony w ramach projektu pn. „Inkubator Włączenia Społecznego”, każdy z zespołów musiał skupić się na głównym celu, jakim było stworzenie innowacyjnego, trafnego, wykonalnego i zgodnego z potrzebami osób wykluczonych społecznie rozwiązania. Zadanie zatem nie było proste!
Już pierwszego dnia Katarzyna Ociepka-Miąsik (Moderatorka warsztatów) zapoznała Uczestników z zasadami tworzenia pomysłów w oparciu o metodę Design Thinking. Dodatkowo, dzięki wsparciu Ekspertów, drużyny mogły stale udoskonalać swoje nowopowstałe innowacje.
I tak, po burzliwych naradach Komisji Oceniającej ogłoszono werdykt.
Miejsce 1 otrzymała drużyna „Radośni i innowacyjni” - pomysłodawcy innowacji pn. "GO AHEAD - MÓW ŚMIAŁO". Rozwiązanie zakłada stworzenie narzędzia dla osób z niepełnosprawnością intelektualną, mającego na celu zdobycie kompetencji komunikacyjnych. Jak tłumaczy autorka: „Nabyte umiejętności komunikacyjne poprawią poziom funkcjonowania w środowisku, w tym aktywność na rynku pracy. Przyczyni się także do zwiększenia samodzielności autonomii persony, usprawni jej relacje społeczne oraz umożliwi nawiązanie bliższych kontaktów emocjonalnych”.
Miejsce 2 zajęła drużyna „Grafitowych” z pomysłem "Żywej gry". Koncepcja innowacji zakłada stworzenie zespołowej gry terenowej dla nastolatków uzależnionych od gier komputerowych, przy pomocy której używając gigantycznych klocków – mają za zadanie wspólnie skonstruować np. zjeżdżalnię lub piętrowy dom.
Z kolei miejsce 3 zdobyła drużyna „Migawka”, która zaprezentowała pomysł, który przyjął formę nowej Metodyki rozwoju kreatywności osób z niepełnosprawnością słuchu. Metoda ta nawiązuje do potrzeby „doświadczania sztuki” poprzez uczestnictwo w zajęciach artystycznych skupiających osoby niesłyszące i słyszące. Jak zaznacza jedna z autorek pomysłu, zajęcia miałyby zostać podzielone na „teoretyczno-kreatywne”, „teatralno-taneczne” i „muzyczno-improwizacyjne”.
Warto dodać, iż wyróżnienie otrzymał Zespół „Stowarzyszenie Przedsiębiorczości i Rehabilitacji w Gdańsku”, którzy zakładali stworzenie pomysłu dla osób ze znaczną niepełnosprawnością intelektualną pn. „KLUB PRZYGÓD SPOŁECZNYCH". Rozwiązanie przyjęło tu formę spotkań związanych z treningami i warsztatami komunikacji powiązanych ze wspólną przygodą (zgodne z zasadami pedagogiki przeżyć).
Ogromnie dziękujemy wszystkim Uczestnikom za obecność, skupienie, błyskotliwość, kreatywność i przede wszystkim – chęć kreowania innowacyjnych rozwiązań!
Mamy nadzieję, że kolejne warsztaty zaplanowane na maj, będą gościć równie ciekawe i zaangażowane w pracę drużyny!