Rozpoczął się cykl trzydniowych szkoleń i warsztatów z zakresu przemocy wobec dziecka. Oferta skierowana jest do koordynatorów powiatowych i liderów gminnych programu "Przeciw przemocy. Budowanie lokalnych koalicji - interwencje w przemocy domowej".
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Krakowie organizuje trzydniowy cykl szkoleniowo-warsztatowy „Przemoc wobec dziecka – strategie interwencji kryzysowej”, skierowany do koordynatorów powiatowych i liderów gminnych programu „Przeciw przemocy. Budowanie lokalnych koalicji – interwencje w przemocy domowej”. Celem szkolenia jest poszerzenie wiedzy nt. przemocy wobec dziecka, doskonalenie umiejętności pomocowych oraz współpracy na rzecz zapobiegania i zwalczania problemu krzywdzenia dzieci.
PLAN CYKLU SZKOLENIOWO-WARSZTATOWEGO
„PRZEMOC WOBEC DZIECKA – STRATEGIE INTERWENCJI KRYZYSOWEJ”
SPOTKANIE PIERWSZE
1. Czy maltretowanie dzieci jest zjawiskiem nowym? – perspektywa historyczna
- pytania wstępne
- wprowadzenie
- czym jest maltretowanie dzieci? – próba typologii.
2. Złe traktowanie dzieci
A. Rodzaje złego traktowania
A. Rodzaje złego traktowania
- fizyczne znęcanie się nad dzieci
- fizyczne opuszczenie lub zaniedbanie
- wykorzystanie seksualne
- maltretowanie emocjonalne
- porzucenie emocjonalne
- maltretowanie prenatalne
- wykorzystywanie w pracy
- żebractwo wśród dzieci
- sydrom Munchausena
3. Inny typy maltretowania
- maltretowanie instytucjonalne w placówkach opieki, w szkolnictwie, w służbie zdrowia,
w wymiarze sprawiedliwości
Formy pracy: wykłady, warsztaty, praca indywidualna nad urazami z dzieciństwa
SPOTKANIE DRUGIE
1. Dlaczego dorośli stosują przemoc wobec dzieci?
- dlaczego dochodzi do przemocy?
2. Jak wyjaśnić istnienie przemocy wobec dzieci?
wyjaśnienie psychiatryczne
wyjaśnienie psychologiczne
wyjaśnienie socjologiczne
3. Czynniki ryzyka
- czynniki indywidualne (cechy rodziców i dzieci)
- czynniki rodzinne
- czynniki środowiskowe
- czynniki społeczno-kulturowe
4. Konsekwencja maltretowania w dzieciństwie
- niektóre postawy dzieci maltretowanych
- postawy dorosłych, którzy byli maltretowani w dzieciństwie
- czy i jak można przezwyciężyć przeszłość naznaczoną przemocą?
Formy pracy: wykłady warsztaty, film
SPOTKANIE TRZECIE
1. Co można zrobić, aby zapobiegać maltretowaniu i jak pomóc dziecku w sytuacji ryzyka społeczno-rodzinnego?
a. pomoc dziecku w jego środowisku
a. pomoc dziecku w jego środowisku
- środki pomocy ogólnej i szczegółowej
- ekonomiczna pomoc rodzinie
- pomoc udzielana w domu
b. pomoc dziecku wymagająca oddzielenia go od rodziny
- rodzina zastępcza
- adopcja
c. pomoc dziecku wymagająca umieszczenia go w placówce opiekuńczej
2. Jak pomagać by nie ranić?
- etyczne zasady pomagania
- ABC dobrego pomagacza
3. Praca z dzieckiem wykorzystywanym seksualnie
- formy pomocy
Formy pracy: wykłady, warsztaty, praca z lalkami anatomicznymi.